Wim Hof metoden

Jag hoppas att jag lägger detta i rätt forumsdel. Det är ju trots allt en form av träning.
Men är det någon här som har testat på eller utövar den sin “Wim hof-metoden”?

Är det något ni i så fall kan rekommendera?

1 gillning

Ett tag var jag väldigt för wim hof, och allt annat Joe Rogan förespråkade, men personligen märkte jag inte efter 6 månader av någon speciell förbättring eller förändring, det akulle isf vara psykiskt, det är en enorm uthållighets övning, och jag är mer eller mindre immun mot kyla.

1 gillning

Jag har använt detta i tre, fyra år nu och är väldigt nöjd, är naturligt väldigt varmblodig så det passar mej bra att ta avsluta min dagliga tvagning efter jobbet med en kalldusch. Nu blir ju mitt vatten här hemma inte så speciellt jättekallt så det går ju inte att jämföra med ett isbad, men jag planerar nu till vintern att göra ett sådant då det ligger en sjö ganska nära min ordinarie joggingrunda. Så det blir till att springa dit, doppa mej sen springa hem igen.
Andningsövningarna är jag dock sämmre på, enda gången jag gör det, tyvärr, är när jag är på badhuset, då simmar jag i en timme sen spenderar jag en timme med att ångbasta, andas djupt sen hålla andan medans jag går till en lite badtunna med kallvatten precis bredvid bastun, då lägger jag mej där under vattnet och håller andan så länge jag kan, vissa av de andra besökarna blir imponerade, några andra tycker att jag är lite dum i huvudet.
Just detta med att ångbasta, andas, hålla andan samtidigt som jag ligger under kallvatten känns väääldigt skönt, det känns som om man tjuvkopplar hjärnan till att frikoppla alla möjliga sorters glädjehormoner och man känner sej väldigt glad, harmonisk och tillfreds efteråt.

1 gillning