Vad tränar du för något?

Vad tränar du? Vad vill du uppnå med din träning?

Jag själv tränar inte, men ska komma igång igen med gym och även boxning alt taekwondo. Tränat brottning som ung och vunnit priser sen har jag lite erfarenhet av krav maga.

Syftet är att må bättre, äta sundare. Bli starkare. Hälsosammare.

Är dock väldigt sugen att dra en sväng till Thailand eller Filippinerna och träna för ett år.
Antingen thaiboxning eller stick fighting.

Men det får man drömma om, svårt att resa utan att vara vaccinerad.

1 gillning

Jag tränar på gym och håller på med en del cardio, som tex löpning, vildmarksturer och lagidrotter.
Mitt främsta mål med träningen är att hålla mig frisk/hälsosam och att kunna fortsätta med kampen länge

Känns ju som bortkastad tid att åka till andra sidan jorden för att syssla med kampsport, ditt folk behöver dig mer här hemma i Sverige.

Vad tyckte du om krav maga? Var det bra? Kan tänka mig att det är rätt vettigt ur självförsvarssynpunkt, men man har också hört att det är överreklamerat och att judar överdrivit hur bra det är precis som att de sprider falsk skrytpropaganda om IDF och Mossad.

Jag har tränat allt möjligt. BJJ och Kickboxning har jag tränat i 12 år, I Sverige, Holland, Serbien och Thailand. Också en hel del på gym men det har jag slutat med för längesen. Sen 2 år tillbaka kör jag enbart med kroppsviktsträning, “calisthenics”, jag gör ca 700 burpees med hopp och squat om dagen (tar flera set under en dag utspritt). Det är en helt annan styrka jag har fått sen jag började med kroppsviktsträningar. Kampsport är bra just bra för kampen, och gymmet för att bli stor och kunna explosivt lyfta tunga saker en kort stund, men sen tappar man vikten om man inte gymmar på ett par veckor. Med kroppsviktsträningen känner jag personligen att jag är bra mycket starkare, och orkar tyngre saker mycket längre än vad jag gjorde när jag gymmade som mest och var som störst, jag rekomenderar det starkt. Du behöver ingenting förutom en plan yta, disciplin och dig själv.

2 gillningar

Har idag sprungit för första gången efter olyckan (15 stygn). Över en mil på första försöket! Mycket nöjd. Jag hade lite svårt att hålla rak kurs i början tyckte jag, men det försvann halvvägs. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Tränar själv kampsport, men sporterna i sig har varierat med åren. För tillfället är det brottning samt muay thai, men sedan tidigare har jag även engagerat mig i boxning, jiu-jutsu samt karate. Har även haft perioder med primärt styrkelyftning, men i det långa loppet så rekommenderar jag definitivt kampsporter framför styrkelyftning.

Har själv hört primärt negativt om det, från folk som sedan tidigare tränat andra kampsporter. Mycket av det som utförs inom träningen ses som effektivt och fränt ur ett nybörjarperspektiv men om du förstår dig på basal kampsport överlag så noterar du snabbt dom större bekymren inom sporten. Det är ingenting jag själv kan tala om, men detta är från vad jag hört från andra. Det marknadsförs även som det IDF använder sig av, men så vitt jag vet ska det finnas extremt stora skillnader mot det dom lär sig relativt till det som lärs ut till den gemene populationen.

Krav Magan rekommenderar jag trots att det är en judisk självförsvarssport.
Tränade inte på klubb.
Tränade med några nationella i Malmö för en massa år sen.
Där några hade utövat krav maga tidigare samt även andra kampsporter.
Så dom lärde ut det till oss.

Jag fick en väldigt uppskattad bild av sporten.

1 gillning

Nick Drossos är en gammal street fighter med bra CV.

Tre andra sevärda klipp med herr Drossos.

Finns flera väldigt bra self defence videos med Nick.

Jag är oftast skeptisk till folk som lär ut bullshit på Youtube. Men Nick verkar väldigt legit.
Delen med att använda bälte har jag lärt mig via alla hans bältes videos. Det fungerar. Det gör skada.

Jag försöker röra mig mycket i skog och mark, gärna i form av terränglöpning och orientering vår sommar och höst liksom stigcykling med mtb-cykel. Det blir även en hel del rullskidåkning samt vintertid längdskidåkning. Den förra vintern var prefekt får längdåkning med lagom mycket snö på skogsvägar och stigar. man kunde utöva den mest svenska av alla idrotter i stor sett överallt ute i skogarna.

Jag tränar endast på gym just nu men har tränat diverse kampsporter i ungdomen.
Syftet med dagens träning är att må bättre,bli piggare,starkare och större :slight_smile:

Just nu kör jag ett upplägg med 4 olika pass, jag tränar 2 dagar vilar en tränar 2 vilar 1, repeterar.
Till detta äter jag en anpassad kost för att sakta men säkert bli större och starkare.

Eftersom du försöker endast köra kroppsövningar, hur lång tid tar din träning varje dag?