Tobak borde säljas på Systembolaget

Läs hela artikeln på Nordfront: Tobak borde säljas på Systembolaget

Debatt om tobak och folkhälsa • Karl Folkesson argumenterar för att butiksförsäljning av tobaksvaror borde förbjudas.

1 gillning

Helt rätt

Allt för många nationella har libertarian-tendenser
SYSTEMBOLAGET ÄR BRA

1 gillning

Tycker att detta verkar mest vara ett intresse för överförmyndare, inget illa menat.
Jag är mer av den åsikten att tobak kan fortsätta säljas som den gör och till och med tillåta de där mentolsmakerna som blev förbjudet för ett tag sedan. När det kommer till alkohol så tycker jag vi kan tillåta gårdsförsäljning eller till och med göra som våra flesta grannländer gör, sälja alkohol i butikerna.

1 gillning

Borde bli en uppfostringsfråga något i stil med vägsaltet på vägarna. Om det var på Gotland eller Öland som gjorde ett försök - saltfria vägar med förhoppning över detta klagande av förstörelse på fordonen att bilisterna skulle köra försiktigare - men misslyckades. Det fick saltas igen. Låt spriten vara fri - ökar konsumtionen förbjuda den helt. Tobaksförbrukning skulle förbjudas EFTER kriget i Tyskland var det tänkt.

Tobak är inget att rekommendera, men det är ingen drog i egentlig bemärkelse, ingen blir hög eller galen i skallen av en pris snus eller en cigarett. Möjligtvis blir användarna tokiga när de plötsligt inser hur många tusen per år de ger bort till en antivit och antinationell regim som bland annat använder tobaksskatten för att finansiera massinvandringen. Rökning kan ändå i längden ge astma, lungcancer och kol etc… Tobak och nikotinet i snus är enligt läkare inget att rekommendera för de personer med exempelvis högt blodtryck och risk för hjärtinfarkt och stroke. Kort sagt hälsovådligt. Men att stämpla en snusdosa eller en cigarettask så som i klass med en mindre flaska vin är nog att göra samhället ännu en rätt stor björntjänst. Då försäljningen garanterat snart flyttar över till samma slags kategori av importerade individer som säljer allt från gatans lättare till de tyngsta drogerna. Redan idag gör den höga tobaksskatten att smuggling finansierar mycket annan brottslighet.

Det är nog inte svårt att inse att langare först skulle smyga runt och bjuda ungdomar på billiga cigaretter. Sedan så har de en kundgrupp för resten av det nedbrytande drogsortimentet framöver. En gång i tiden var väl även kaffe något som var förbjudet, tror det var lika med te en gång också. Mångkulturens föregångsland USA provade väl på 1920-taet att förbjuda försäljning av starka alkoholhaltiga drycker, vilket resulterade i en guldålder för maffian, som sedan gick över till narkotikaförsäljning, och sedan hade kapital för att sätta de sina i politiken. Men visst, det går att förbjuda allt från smågodis, chips och läsk om viljan hos en makthungrig stat finns. Sedan så får polisen dagligen hålla på med att jaga sådant i stället för att sätta dit riktiga brottslingar med maskingevär. Ungefär som nu då fem kilometer fortkörning kan ses som något oerhört, medan annat glöms bort. En del länder ger väl även böter för att spotta på gatan om någon nitisk ser tilltaget ifråga. Coronarestriktioner och sådant kommer tydligen som det ser ut att vara här för att stanna oavsett landets kommande politik tydligen…

1 gillning

Tror inte en sekund att Sverige har bland den lägsta alkoholkonsumtionen, dom har knappast räknat med allt HB och smuggel. Enligt statistik har ju Systemmbolagets försäljning ökat under den sk Covid -19 ” epedimin”. Det beror knappast på att folk dricker mer utan att gränserna till bla Tyskland har varit stängda och att smuggel spriten i det närmaste upphört och folk tvingas handla på Bolaget till hutlösa överpriser. Sen kan man ju undra varför vi i Sverige inte ska få köpa vårt öl/ vin i vanliga affärer?
Det är knappast med tanke på folkhälsan Regimen upprätthåller monopol på bla alkohol utan det är helt enkelt en kassako. Ska man begränsa saker med hänvisning till folkhälsan borde ju allt regleras. Tex mat och träning. Mat kan man bli fet av och man kan skada sej av träning. Bara en sån sak.

1 gillning

Den här Folkesson är för snäll mot läppsnusarna. Vi som lyssnat på MÄO vet om att läppsnuset har en direkt korrelation med den svenska folkstammens nedgång och att man släppte in judar i landet.

1 gillning

Marcus Hansson:
Skämtar du? På vilket vis har snus orsakat att judar släppts in i landet?

Genom handel? Det måste väl ha handlats med annat INNAN snuset slog igenom i Sverige?

Sen glömmer du bort det positiva med snus. Det har hjälp generationer att härda ut hårda arbetsdagar bland annat.

Det var nån Järnvägsmagnat i Vilda Western som ska ha sagt:

• Ge mej svenskar och SNUS så kan jag bygga en järnväg till helvetet.

Sann historia. Googla själva. Eller vilken sökmotor som för tillfället anses tillförlitlig.

Jag menar att snuset är en av grundbultarna i det industraliserade Sveriges historia.

Ändring och undran:
Läppsnusare?
Vart annars ska man stoppa snusen?
Vet inte riktigt om jag vill veta. Tack ändå.

Hej

Den här obestridliga faktumet framgår i det här avsnittet av MÄO. 37 minuter in börjar det och mina 100 procent sanna påståenden som har en fullständig korrelation presenteras 40 minuter in i avsnittet.

https://nordiskradio.se/?avsnitt=mao127-snusbejakande-extremism

När det kommer till snuset så använde man det först genom att föra in det i näsan.

Knappast Svenska folket som börjat med luktsnus.
Ska svenska folket få skit för vad Överklassen och andra sk Kungligheter fört in i landet? Du säger ju själv att det började med sk Luktsnus. Bernadotte och övrig Adel snusade Luktsnus och släppte således in Judar i Sverige?
Eller menar du att Statare och drängar som snusade ” läppsnus” på1800 talet släppte in dom första judarna i Sverige?

Förövrigt är det helt otroligt att en av Nordfronts Skribenter använder Wikipedia som källa.

Vart är vi på väg?

Problemet är ju att Systembolaget inte gör att folk super mindre. Det är ett totalt misslyckat koncept som borde ha skrotats för läääänge sedan.

Den enda funktionen Systembolaget fyller idag är att staten har ett monopol på försäljning, och att vanligt folk inte kan gå ut och köpa en vinflaska på en söndag. Det är inget vidare.

3 gillningar

Jag hade valmöjligheten att fortsätta vår konversation genom att trolla med dig, men jag beslöt mig för att berätta för dig och alla andra att min “historieskrivning” borde förstås som en uppenbar satir för att varva upp snusare. Men eftersom snusare blir så förbaskade över att de kanske inte får snusa så missar de ofta det uppenbara.

Angående Wikipedia så allt som finns där är inte osant, och källorna finns ofta utskrivet så vem som helst kan faktakolla för sig själv.

1 gillning

Köp vinflaskan på lördagen, alternativt köp hem extra vin så att du/ni inte är utan det när ni känner för ett glas. Kan du/ni inte ha vin hemma utan att konstant dricka upp det så kanske det existerar andra problem.

1 gillning

Satir? Lyssnade på Marcus uppläsning i MÄO och jag ialf tolkade det INTE som satir. Knappast Malvå heller om man får tro PodCasten. Vem vet om den också är satir? Kanske Nordfront är satir?
Jag lämnade Organisationen förra året pga att jag är för feg och för lat. Men det kanske oxå är satir? Har aldrig sagt ett ont ord om någon och jag tänker inte börja nu heller. Satir.

:rofl: :rofl: :rofl: det var ETT SKÄMT

Att Systembolaget inte skulle ha något vinstintresse är ju en “nyhet” som heter duga! Vad är det för en tomte som har svamlat ihop den här rappakaljan? 2020 blev Systembolagets vinst 597 miljoner SEK. Det var en fördubbling mot året innan - och vart tar vinsten vägen?

Att se till att vartenda j*vla svenska bostadsområde ska bli så berikat att man tror sig befinna sig i mörkaste Afrika när man tittar ut genom fönstret.

1 gillning

Du har faktiskt rätt här. De har ett uttalat vinstintresse, hittade en gammal artikel från 2003 som säger att de skall ha 200 miljoner kronor i vinst varje år som går in i statskassan. Det får alltså ses som extra skatt. Men sant är också att det inte är särskilt mycket extra skatt de tar ut om året per person. 200 miljoner delat på 7 miljoner blir runt 30 kronor per skalle/år och det senaste rekordåret på 600 miljoner blir 85 kronor per skalle, inte särskilt mycket men många bäckar små.

Att jag alltid återkommer med “privata” upplevelser för att förenkla diskuterandet vet jag kan irritera men klargör på ett enkelt sätt. Min makes mor berättade ofta att hennes käre Anton (Göran Oredssons far) rökte rätt mycket. Hon tyckte det var fint och elegant mot vad hon var van vid männens äckliga snusandet på landsbygden. “Men inte trodde jag att det var så farligt” - han dog vid 56 årsålder i lungcancer och Göran miste sin far vid 16 årsålder… Detta om det. Göran köpte gärna starköl till helgerna . Kom till Berlin, handlade, la upp en del slantar - van vid att det kostade i Sverige, fick en hel del tillbaka . “Nej nu skall jag sluta att köpa starköl i Sverige dessa skattepålagor går ju bara åt till dessa förbannade snyltare i vårt land.” Så blev det (till min glädje)

5 gillningar

du tror att i ett nationellt samhälle med en NS stat så kommer systembolaget att spendera pengar på det?
sluta tänka så kortsiktigt

Det här med tobak är faktiskt en intressant fråga att ta upp som görs i artikeln. För trots att många nationella ofta är hälsomedvetna och tränar ihärdigt för att bygga upp sig inför kampen om det vita nordiska folkets frihet. Sedan så visar det sig ofta kanske att de använder tobak i form av snus dagligen. Då inte sällan i formen portionssnus, då det kanske är lite bekvämare och ser mindre otrevligt ut än att hålla på med ett fuktigt originalsnus och spotta och dregla som en slusk. Men snus är inte bra för kroppen och munnens slemhinnor och har många medicinska risker man kan läsa om på nätet.

Snuset, det svenska är även inom sionistorganisationen EU rätt ifrågasatt, kanske då mer ur en rent antinationell konkurrensmässig synpunkt. Då svenska snuset väl är en försvenskning av det franska luktsnuset som den tidens adel såg som kanske rent utav något lite fint och belevat. Men tobak är egentligen inte så oskyldigt som det kan verka, det påverkar kroppen på flera negativa sätt och är beroendeframkallande. En nationell människa vill sällan vara beroende av något som inte är rent medicinskt tvingande nödvändigt. Såsom insulin vid diabetes, eller nödvändiga hjärtmediciner. Nikotinet är här ofta en bov som kan bidra just till sådana svåra sjukdomar. Listan på alla medicinska risker de flesta brukare av tobak inte tänker på kan göras rätt lång.

Då det här talas främst om snus, så kan man av erfarenhet från många tidigare brukare nämna att det beroende som det skapar är svårt att bryta över bara en natt liksom. Det måste här till stark vilja och ofta ett yttre tvång som en akut rädsla för den egna hälsan. Det kan handla om att en läkare efter att en patient haft en svår hjärtinfarkt i princip får en order om att sluta med tobak för att det försämrar prognosen för överlevande och kan orsaka blodproppar och stroke bland annat. Det är ett faktum att blodtrycket stiger vid användning av nikotinet i snus, som även har andra tillsatser som i sig kan påverka hjärtfrekvens och vara en stor riskfaktor för personer med risk för inte minst stroke.

Rökning, är ett kapitel för sig och egentligen konstigt att det kunde slå igenom så stort. Men här kan man säga att sionismen och dess Hollywood gjorde allt vad de kunde för att lansera detta otrevliga användande av cigaretter med allt av vad det står för i onödiga sjukdomar i samhället. Reklamen på exempelvis 1960-talet var enorm. Ofta lanserades cigarettmärken med slogans så som ”En smak av midnattssolens land” på biografer i landet innan en film med rökande ”hjältar” började. Det här att tobak är något slugt som inte borde finnas är sant, men det måste fasas ut på ett väl genomtänkt sätt. Nationella rörelsen bör inte tala gott om eller uppmuntra till bruket i någon form då det är skadligt och går helt emot hela naturens tanke om vad som är bäst för människan och därmed vårt eget folk. Men som sagt det hela måste fasas ut med ett mer psykologiskt tänkande. Att sälja tobak på bolaget kan dessutom öka alkoholkonsumtionen. Det kan lätt bli som så att många tänker, när man ändå är i butiken kanske det är bäst att köpa med sig någon flaska extra hem. Ska tobak säljas i specialbutik, bör det kanske som förr vara i en renodlad tobaksaffär.

1 gillning