Titanic - ödet eller mänsklig dumhet?

Läs hela artikeln på Nordfront: Titanic – ödet eller mänsklig dumhet?

15 april 1912 • Denna dag skedde den dittills största marina katastrofen i fredstid.

Ni missar värdefulla poäng.
Kapten Edward Smith var jesuit. Ägarbolaget White Star Line ägdes av bankiren JP Morgan. På jungfruresan inbjöds hela d
en grupp bankirer som utredde USAs nya statsbank. Gruppen var tudelad i positiva och negativa till gruppens huvudförsla
g. De positiva bokade natten före utsegling av sina loger, inklusiva JP Morgan. De negativa földe med båten i djupet. Å
ret efter förlisningen fattade US Kongress “the Federal Reserve Act” (1913) baserat på gruppens förslag.

2 gillningar

Dessutom finns en annan möjlig anledning, som hänger ihop med pengar, vad annars?
Det utesluter ju inte att det fanns andra intressenter, men samma agenda, oberoende av varandra.
Systerfartyget Olympic, som var klart före Titanic, och hade hunnit med några resor över Atlanten. Olympic blev påseglat av krigsfartyget HMS Hawke, på ett sätt som vart oerhört kostsamt att fixa. Hawk körde med sin för rakt in mot SB propelleraxel och krökte propelleraxeln, som därför kom i sån obalans att propellern tappade ett blad. Men den verkliga mardrömmen var att även kölstocken blev krökt! Det är en typ av skada som inte går att fixa på något vettigt sätt, utom att bygga ett nytt fartyg, alltså ekonomiskt omöjligt. Efter kollisionen så fick man stötta rodret med 4 grader, för att få fartyget att gå rakt. Detta medför grymt sämre bränsleförbrukning & lägre toppfart. Alltså upplagt för försäkringsbedrägeri. Hade blivit för uppenbart att sänka Olympic, så därför skifta man identitet med Titanic, som man kunde offra. Nu behövde man inte sänka det, för det körde på ett isberg, av misstag?, istället.
En kul detalj till, är att det var samma kapten (Smith), på “bägge” fartygen.

1 gillning

“kul” kanske det kan kallas 100 år efteråt. En annan “kul” sak är att förlisningen föjde precis vad Morgan Robertson skrev 1898 i novellen “Futility” (som efter Titanics förlisning fick nytt namn " The Wreck of the Titan och gavs ut igen)

1 gillning

Inte ödet el ‘dumhet’, utan en del av sogprotokollen att dominera allt och alla (försöka, alltså).

Kenneth M Price (civ.ing i oljebranchen) har skrivit boken Titanic and Hindenburg - two tragedies - one plan. I den framför han sina sannolika hypoteser och han börjar med att konstatera att is i n t e kan skära stål…och att Hindenburg sköts ned med en enda kula…japp, och att dessa två som totalt överlägsna (tekniskt och ekonomiskt) konstruktioner allvarligt hotade (sionisternas, eg anm) oljemonopol (därför kuppades också Nobel br bort, står inte i boken, så egn åsikt). Inga kvarlevor hittades vid vrakplatsen…ie en allvarlig anomali.

Nu när “de” har rånat tillräckligt många på tillräckligt mycket, är det dags för nästa steg; elbilar…dock inga lastbilar el flygplan (kan inte gå på el…) eftersom ‘vi ska bo i 15minstäder, inte äga något, vara lyckliga och lydiga och ta “vaccininjektnrn” en gång i månaden’ (wef o swabbens uttalande). Är människan inte ‘tillräckligt nöjd’, så stänger talmudsionisterna av el och blockerar betalningsmöjligheter. Allt detta är redan igång

1 gillning

Ett sådant vacker farttyg som gick till spillo. Såg dessa hemska monster till Finlandsfärjor i Stockholms hamn. Tänkte på stackars Östersjön vad mycket skit den måste ta emot. Dessa lockar inte till några “härliga” sjöresor. Varför skall allt nuförtiden vara stort, monstruös och fult?

Som nämnts så var det många konstiga sammanträffanden vid Titanics förlisning

Sedan vraket upptäcktes på 80-talet har man dykt med diverse farkoster och även varit inne i vraket. Golvmönstret i Ismays hytt korresponderar med Olympic. Det gör även det unika numret på en av fartygets propellrar. Färgen har flagnat av och uppvisar ett L. Det finns inget L i Titanic men det gör det i Olympic. Ismay verkar ha varit nervös och var kvick med att komma med en livbåt. Han måste ha varit med för att se till att allt sköttes korrekt med bomb och allt. Den onde Morgan fick dock inte avnjuta sin seger särskilt länge. Han dog nämligen året efter och förhoppningsvis har han brunnit i helvetet sedan dess,

Exakthet det jag tänkte påtala . Har man inte lyckats lösa Estonia i modern tid ,är Titanic en omöjlighet .

Det undrar jag också. Allt vackert hantverk som försvunnit, människans kreativitet och konstnärlighet får ge vika för massproducerat skräp, som endast har till syfte att vara billigt och enkelt att underhålla. Pengarna, pengarna, alltid är det pengarna som är det viktigaste. Jag köpte en gammal tavla igår, från 50-talet är den. På baksidan av tavlan är ett märke där det står att allt innehåll, från krita till pannå, är garanterat gjort av naturliga material bl.a linolja. Idag är väl allt ersatt av plaster, som allt annat.

Egentligen skulle vi då och då titta på överskottslager efter tavlor som återger vackra motiv innan de förstörs för att bevara dem till våra efterkommande. Det vackra fartyget Titanic är nästan en symbol vad som kom att ske med all skönhet i framtiden - efter 1945. Vill gärna berätta något - om Du inte misstycker. År 2000 besökte Göran Oredsson och jag en väldig välsorterad och stor Andra Hands Station i Motala, (värd ett besök om den finns kvar) - fick se en del tavlor i olja. Där hängde bl. a en stor tavla med ett rött streck, en massa bludder framför svart bakgrund. 1 200 Kr - bredvid en avlång med kanal, ljung, skog och i fjärran skymtar en sjö- Göran som nästan var en skönhetssamlare i konst ropade högt: " NEJ för 50 kr - ett sådant fint arbete, det är en skam!! Nu kommer du hem till mig!! "( Kommer aldrig att glömma hans harm och ser på den med vemod från min arbetsstol.) Bluddertavlan blev såld!! Där ser man hur den demokratiska smaklösheten kan manipulera folk med den entartete fria konsten. - Besökte en väl utformad utställning i Norrköping över Titanic - man blir verkligen berörd, så vackert och så sorgligt. Mådde illa av klasskillnaden - och man inser att kampen för folkgemenskapen verkligen behövs än i dag. Inte klass MOT klass - som utställningen ibland framförs av vänstern, beundra skönheten utan att blanda in politik.-- “Skön konst till folket” var NS sloganen, den fanns inte DÅ - men en tröst kära vänner: Den fria konsten är dyr, betalas av de välavlönade - den sköna kan man göra fynd för någon 50 lapp och älskas.

Ja, verkligen. Tavlan jag köpte var ett motiv, av Bruno Liljefors, målad i olja. Det är kråkparet som sitter i tallen. Den är så fin, jag hade aldrig sett den förr och jag var tvungen att köpa den. Den ena kråkan sitter med ryggen mot, och den andra, som kanske är kråkmamman, sitter med sitt kloka öga riktat mot betraktaren. Vore det originalet hade jag inte haft råd med den så klart, men den är målad av någon annan. Jag har tittat på originalet, och den är minst lika fin. Det är den första tavla målad i olja jag har, och jag tänkte sätta upp en tavellampa över den, som jag fick med på köpet. Det blir en så fin hyllning till en av de vackraste och intelligentaste fåglarna vi har, riktiga överlevare är de. Majestätisk är ett ord jag för alltid kommer sammankoppla med kråkorna. Samtidigt är de så illa omtyckta av många. Bara häromdagen fick jag vetskap om att en person i mitt område vill att man skjuter av de som finns här i skogen intill. Hur blir människor på det viset? Vad har gått fel med dem?

Jag vet att jag redan lämnat själva ämnet i artikeln, ursäkta för det, men jag skulle vilja säga till dig, Vera, att jag tänker ibland på dig och Göran nu i dagarna. Du skrev tidigare om hur du och Göran gick med skottkärran genom området ni bodde i och plockade skräp. Ibland, eller snarare ganska ofta, så känner jag mig för egen del som samhällets utböling. Människor tittar snett på en för att man gör det rätta, hur kan det ha blivit så fel i samhället? Samtidigt så fyller det en med en sån styrka, för man vet att det finns fler som vill göra, gjort och gör det rätta, och det gäller allt från det lilla till det stora. Allt räknas, man inspireras till att göra ännu bättre saker dag för dag. Även fast omgivningen skrattar eller tittar snett på en för att man gör något rätt, så vet man att man gör rätt och vetskapen om att man inte är ensam om det, att vi tillsammans kan göra en sån stor skillnad är väldigt inspirerande. Det vill jag å det varmaste tacka dig för en dag som denna.

1 gillning

Flyttade till Grängesberg 2018. Tvekade från en kulturstad till en nedlagd industristad… Knuffen fick jag genom ett oförskämd brev från styrelsen för att jag matade fåglar!! Inte en vänlig tillsägelse utan 1 Jag får inte mata fåglar!! 2 om jag inte åtlydde skulle det anmälas. Tja, synd för det var så roligt i min ensamhet att ge dem brödkanter. En kaja blev nästan tam och satte ofta på min balkong och höll mig sällskap. Det är lite trist här med, man får inte mata fåglar. Ingen trädgård jag ser här med foderholkar som i Sörmland. Tycks vara lite lokaltradition med det? Berlinarna sitter ofta vid uteserveringarna och slänger lite till de eviga sparvarna - en de får akta sig - har sett ett par gånger när en Sparvhök tog en. Snabb som bara den TJOFF sa det bara. Göran yttrade en gång när en jägare våldtog och dödade en flicka som var ute i skogen. Vet inte om Du kommer ihåg händelsen. Jag undrade hur han kunde göra något sådant : “Ja, Vera, jag anser att en jägare som kan döda djur har redan gläntat lite på dörren för smak av mord.” Ett litet PS: I Strängnäs hade vi en liten trädgård som Atriumhus har. Vi satte ut smöraskar och fyllde dem med matrester. Kråkorna är så starka i näbben att de tog hela asken. Grannar i omgivningen undrade alltid när de upptäckte tomma smöraskar på sina platta verandatak varifrån de kom.

Så härligt med kajan. Jag älskar verkligen kajor för egen del. De har sitt eget komplexa samhällsbygge, det krävs intelligenta individer till det. I parken på stan såg jag en kaja med trasig vinge i vintras, den kan inte överleva länge trodde jag och gav den lite mat. Men så såg jag den igen för inte så länge sedan. Kajorna tar ju hand om varandra, det beror nog på det att den klarade sig om jag får gissa. I kajornas värld är man aldrig ensam.
I Sverige får man inte mata fåglar på sin balkong, göra en insats för naturen, men det är fritt fram att röka giftpinnar hej vilt, så också grannens luft förpestas och man får lungcancer på köpet…
Jag tror jag vet vilket fall du menar, om det är mordet på Carolin Stenvall. Den där otäcka mördaren kommer snart släppas fri dessutom, han fick ju tidsbestämt straff förra året. Jag håller med Göran. Jag tror man måste ha psykopatiska drag för att kunna döda djur som fritidsnöje. I helgen pratade jag med en äldre man om älgjakten förr, när många satt på passet och drack kask, cirkelkaffe kallade han det, var ett sånt fruktansvärt djurplågeri. Männen var berusade och missade om vartannat och skadesköt älgarna. Det var många älgar, och säkert andra djur också, som dog en långsam och plågsam död. Många fåglar och framför allt rovfåglar blir blyförgiftade av kulor, det är ett evigt kretslopp av lidande människan åstadkommer på djurlivet. Men nu blommar sälgen äntligen igen, på sin bara kvist, det är så otroligt vackert, man får glädjas åt det.