Sober october

Läs hela artikeln på Nordfront: Sober october

UTMANING• Just nu är det oktober och Daniel Olofsson har hoppat på den växande trenden med att vara nykter under denna månad.

1 gillning

Jättebra och nyttig artikel Daniel, jag själv behöver verkligen tänka på både vikt och hälsa, trots att jag inte nu för tiden konsumerar varken öl eller alkohol i samma mängd jag gjorde som ung, då skall nämnas att jag ändå har en fullproppad bar här hemma! :yum:

Men den enda tiden på året jag verkligen brukar unna mig att köpa god tysk Finöl är ju runt september och oktober när det på “Boa” säljs den speciella Oktoberfest-bier från diverse Münchenbryggerier och andra mindre svenska bryggerier, som även de har anammat den uråldriga “trenden”!

Så att ha en “sober October” hoppar jag personligen över, däremot har jag inga problem att hålla mig ifrån både öl och alkohol resten av året (förutom nån kall öl vid grillen en fin sommarkväll)! :ok_hand:t2::beer:

Men jag hoppas ändå att artikeln kan bli nåt av en väckarklocka för de personer där ute som trots allt har problem eller är på gränsen till alkoholism och har svårt att hålla sig från flaskan, oavsett innehåll! :+1:t2: :pray:t2:

1 gillning

vilket sammanträffande. gör vin nu som jag hoppas blir klart nu snart. men kanske hoppar på ett liknande tåg nästa år istället. om Gud vill. i Jesus Namn

lite vin gör magen gott. visst lätt att det blir för mycket. tror inte det är särskilt fel att dränka sina sorger med vin. men möjligt att det “beror på” som med allt annat

en liter per kväll tycker jag räcker och blir över (nästan) för mig

dock får jag inflika att jag inte dricker alkohol utan som sagt vin. ordet alkohol sägs (av wiki mfl) vara av arabisk ursprung, och på deras språk betyder det ordet tydligen: “svart pulver”. så nej tack.

@ettavgudsbarn123, Det är inte bra att lämna en äkta sann känsla, vilket berusning handlar om, för alkohol är ett nervgift. Bibeln skriver mycket om detta ämne och säger väl att man inte ska stanna för länge hos vinet. Måste här säga att detta ämne nog är alltför bekant, men ta det bara lugnt och kämpa på är väl en tanke kanske…

2 gillningar

det står lite olika saker om vin. men min uppfattning är att allt skapat kan användas för gott och(eller) ont. intentionen spelar roll. (jo det står väl tex en varning till konungen “från morsan?” om att passa sig för vindrickande, men Jesus då… aja, det är en annan värld. som om jag förstod…)

en grejj som är lustig är t-ex att Jesus ska då sagt att “det kommer bli som på Noah’s tid igen” om ändetiden, tror jag, och vad var (bland det?) först Noah gjorde efter syndafloden om inte att anlägga en vingård? förvisso blev han ju lurad av kvinnofolk i sitt rus också, men jag tror jag fått en stor läxa om sånt redan. så skål på dig. i Jesus Namn

men det är klart att om ens samvete inte tillåter en att dricka vin, så gör man nog bäst i att avstå. och som Paul förtäljer däri boken också så är det bättre att avstå (tror det berörde köttätande, men kan säkert appliceras på andra saker) om det riskerar att göra att ens vän/granne gör tvärsemot sitt (gudagivna?) samvete.

tack förresten, jag kämpar på i trädgården. skit är näring till blommorna där. :slight_smile: (men i bibeln står det fkatiskt typ "om du är skitnödig, ta med dig en spade till skogen . men å andra sidan ska ju den blinde - efter att ha fått sina ögon öppnade efter att Jesus spottat och så, sagt typ "jag ser människor, som ser ut som träd som går omkring) visserligen ormar(mask ) som gör detta möjligt, och även vinjästen ser väl ut som små ormar i mikroskop? lustigt att det första miraklet som Jesus, enligt nån tolkning av bibeln, är att göra vatten till vin.

btw så sägs frågetecknet (av wiki mfl) också vara av arabiskt ursprung, det passar dem fint om det är så, enligt mig.

sen om man vill ha något att göra så kan man läsa bibeln och ha det i åtanke - men kunskap ökar lidande står det ju också i den goda boken.

@ettavsgudsbarn123, Känns nästan som att predika för sig själv. Tog just en slurk vin, fast det är ett faktum att det är alkohol som förgiftat kroppen biologiskt. Levern skriker nog på hjälp vilket är hemskt men samtidigt. Psykologiskt har flaskan hållit livsgnistan uppe så många gånger. Hade nog inte orkat och suttit här och kunnat skriva dessa ord utan vinet som fått vara substitut för tomhetens medicin som hetat en massa olika men aldrig hjälpt ett dugg. Har läst att det enda som hjälper är att byta ett missbruk mot ett annat som är mer nyttigt. Ja, sådant som timslånga promenader i skog och mark.
Man tar med sig någon favoritdryck, självklart alkoholfri och kanske några goda mackor…

1 gillning

det står också i bibeln att Jesus sagt att Hans följare och lärjungar kommer dricka gift.

som du säger så är det inte omöjligen så att alkohol är ett gift. men som jag är inne på så är nog vin nyttigt. fast tror intentionen är viktigast här. det finns olika sätt att se på saker, men islamisk gegga (vaccin o whatever) kommer jag göra mitt yttersta för att slippa i min kropp. (trots det faktum att det i den goda boken står typ "för den rena så är allting rent . enligt Paul… och rätt säkert så har DHA ett finger med där också)

hur räknar de alkohol förresten, om inte genom att kolla densiteten före och efter fermentering, och så kallar de skillnaden för alkohol? iaf som jag förstått det. det kan ju vara vad som helst (som brinner) typ. är ingen fiende till vetenskap per se, men det är uppenbart så att det finns demoner som får folk att tro att de vet, tror jag.

Ang. om skogsvistelse så år det något jag är inne på själv. fiska t-ex, dock är jag rätt dålig på att stanna där men phan den som ger sig var det nån som sade. vilket stolleland vi lever i , eller hur. som kriminaliserat - i princip (enligt min tolkning) hederligt arbete. det sägs t-ex vara fritt att som “privatperson” fiska i havet, men du får inte sälja din fångst. med stor sannolikhet så är bland det första yrkena just fiskeri. dvs man håvar in massa föda och ger till folk som i sin glädje ger tillbaka, eller i nåden då. pengar och dess lust till massor av dem tror jag iofs varnas för i bibeln, mammon och odjuret (som från något sett lär skina som guld.) men då jag forskade lite i detta härom månaden så är det ju länstyrelsen som “bestämt” att folket inte får sälja sin fångst, och när man tittar lite närmare så har de en klausul som säger typ "… en får bara fånga så många (laxar kke det berördes iofs) det räcker till ens familj… ok men om jag tillhör Guds Familj - då finns det att göra. tänkte jag.

är nog rätt tid att förtälja om att Sveas Rikes Konung var på besök i länet jag befinner mig i för en månad sedan också. är det nån som vet så får ni gärna konfirmera med by-namnet där Han ska fiskat. och enligt uppgfitslämnaren jag har så gick Han runt med livvakter. iaf veckan och helgen innan uppgiftslämnaren gav den informationen till mig, s var det så att jag befann mig i en å och fiskade “olovligt” (som om regeringen bestämt sånt) i en å nära inpå där jag med stor procentuellt räknat i tid - befunnit mig sedans jag ploppade ut genom livmodern i denna värld, ån som vår Konung ska fiskat i är precis granne med den som jag fiskade i också.

sen tror jag på Jesus som kan ge oss inte bara ett rent samvete och hjärta utan även ( från vårat sätt att se det ) kan rena våra organ och förnya kroppsdelar. genom Hans Heliga Ande. så håll ut broder. Herrens vägar ska göras raka och jämna.

Nej, den skriver att man inte ens skall se på det alkoholhaltiga vinet, ännu mindre dricka det. Ordspråksboken 23:31 och 32: “Så se då icke på vinet, att det är så rött, att det giver sådan glans i bägaren, och att det så lätt rinner ned. På sistone stinger det ju såsom ormen, och likt basilisken sprutar det gift.”

@Magnus_Johansson, Har ingen tanke på att hylla och uppmuntra någon till bruk av alkoholhaltiga drycker. Är uppvuxen i ett strikt helnykteristiskt hem. Det hade inte ens med religion att göra, då farsan som barn och ung bara såg avigsidorna med drickandet. Ekonomin i hans barndoms hem var oftast körd i botten och skrålande raglande idioter satt ofta i köket och sjöng snapsvisor i hans hem, som ju skulle vara ett hem och ingen j-vla krog. Bara oro och elände. Uppläxades själv rätt tidigt om alkoholens risker, skulle man nog försiktigt kunna säga. Inte ens punschpraliner sågs som något direkt rekommenderat. Kommer ihåg som liten när farfar hade dött, och det skulle städas efter honom och far såg vin och spritglas av olika sorter… då lät det ungefär som så här; kom hit grabben nu ska du få något kul att göra. Alla dessa glas ska krossas i sopsäcken här. - Men varför då, det är ju riktigt fina glas… - Det är bara så blev svaret. Morsan som var uppvuxen i ett hem med normalbruk till helger och så fick efter sitt giftermål med far aldrig ens en slurk öl. Sådant var totalt uteslutet. När man är ung vill man som många vet göra tvärt om för att känna sig fri och vara en i gänget och sånt. När man så här i efterhand tänker på det hela så hade nog farsan trots sin överdrivna militanta inställning mot alkohol nog kanske rätt i alla fall…

3 gillningar

Det är klart att din farsa hade rätt, och synd att frihet för dig som ung inte betydde frihet från alkohol. Var han organiserad nykterist, alltså medlem i någon nykterhetsorganisation?

@Magnus_Johansson, När det gäller farsan och hans inställning mot alkohol så var det väl kanske ett medlemskap i Motormännens Helnykterhets Förbund som man mest minns. Kommer ihåg att vi besökte en del träffar faktiskt. Som liten var det ju kul med fiskdamm där man kunde få godis och roliga saker och sånt. Har nog någonstans i en kartong i källaren kanske kvar en liten grön groda i plast som man då tyckte var rätt så kul att ha faktiskt.

2 gillningar