Rambo 3: Rambo bekämpar kommunister med afghanska Mujahedin

Läs hela artikeln på Nordfront: Rambo 3: Rambo bekämpar kommunister med afghanska Mujahedin

KULTUR • Daniel Olofsson har sett filmen Rambo 3 från 1988 lagom till 20-års dagen av elfte september-attackerna och berättar mer här.

Den filmen har jag inte sett! Undrar varför? Kanske dom vanliga gratis, kanalerna jag har inte gillar filmen?

När Rambo infiltrerar basen så smyger han framför en tank, bara det att föraren av tanken har sitt huvud typ en meter från Rambo, detta punkterar filmen enligt mig.

Rambo som actionhjälte eller filmkaraktär var något rätt unikt och stilbildande inom genren när den först kom i början på åttiotalet. Det var som man förr sade om pocket-böcker ett medialt fenomen, att det var en hit, eller en riktig kioskvältare. Den bok som ursprungligen var förlagan till den första filmen - First Blood, hette här i Sverige - Tvekampen och var över ett tusen sidor lång. Filmmanuset fick skrivas om en hel del för annars hade Rambo för det första inte överlevt slutet i sin första film och aldrig kunnat bli den seriehjälte Rambo sedan kom att bli. Politiskt var det inte så värst mycket pekpinnar i filmen First Blood, det var mest – pang på, men ändå återhållsamt, det var väl bara en större filmkaraktär som offrades, en sheriff som föll ur en helikopter. Rent politiskt togs det i dialogen upp det här om att amerikanerna inte fick vinna kriget mot Vietnam och hur illa sedda soldaterna som kom tillbaka var under hippie-eran, något som idag nog inte alls hade nämnts. För övrigt vet väl de flesta att det hade varit en rätt lätt sak rent militärtekniskt för USA att vinna kriget om det inte hade funnits sionistiska sluga politiska baktankar med i bilden som så ofta. De filmer som följde efter den första var sedan av rätt varierande kvalité och trovärdighet kan man väl kanske säga. Men den första filmen är än idag intressant då den blev som en förlaga till mängder med B-filmer i genren.

Jag säger som Irans högste ayatollah efter Trumps lönnmord 2020 på en diplomatisk konvoj i Irak där bla Irans toppgeneral Soleimani ingick (Soleimani var den som i samarbete med Syrien och Ryssland knäckte den USA-Israel-Saudiska terrororganisationen IS):

-Ni amerikaner har inga hjältar. Ni har bara seriefigurer och hollywoodhjältar. Vem ska vi mörda som hämnd för Soleimani? Kalle Anka, Spiderman (eller nu i detta fall Rambo)?