Mejerivaror snart en lyxvara: Nya chockpriser på ost och smör

Läs hela artikeln på Nordfront: Mejerivaror snart en lyxvara: Nya chockpriser på ost och smör

30 procent dyrare endast under första halvåret • Priset på livsmedel väntas fortsätta öka.

Räkna med att allt kommer bli dyrare under resten av era liv. Mycket dyrare.

Har ni onödiga utgifter så kan det vara idé att börja klippa dem nu. Stoppa all onödig konsumtion.

Egentligen är den enda riktigt nödvändiga konsumtionen den som gäller det mest grundläggande; hyra, mat och el. Allt annat är onödigt. Ok, tvål och tandkräm är väl ganska trevligt…

MEN, ni gör som ni vill. Tycker ni att ölen är viktig så kör på bara. Skål! :rofl:

Och det här som bonus:

Välkomna till en ny värld! :wink:

Det är nog dags att börja producera egen mat.

Eller att börja äta dom rika. De pushar ju ändå för kannibalism men de tänkte tydligen inte på att de själva kan hamna på köksbordet själva.

Jag är för gammal för att starta, men för de yngre kan det nog vara bra. Men det fins 2 benta och fyrbenta plus insekter som snor maten för den som odlar.

Morningstar. Konstig bild man fick upp i tanken när det snackades lite om kannibalism som ditt inlägg fyndigt berörde. Kollade nyss in Jewtube och hittade en låt med titeln om att äta de rika, kanske inte helt och hållet rakt igenom den text som skulle gjort sig ännu bättre i sammanhanget om dagens utsugare, men kanske lite åt det hållet… Motorhead – Eat The Rich: Motörhead – Eat The Rich (Official Video) - YouTube

Jag tänker ofta på hur bra allting kunde vara, istället vill eliten utsätta den mänskliga familjen för allehanda svårigheter, på allas vår korta tid på denna jord. Istället för att få oss än mer från gemenskap och att bry oss om varandra, vara snåla och egoistiska, så hoppas jag vi kan gå mot strömmen och låta alla svårigheter göra oss starkare och än mer generösa mot våra vänner, de som förtjänar det.
Det går att leva fattigt, det är så lite idag i mataffärerna som verkligen är mat. Som du sade, Henke, är det mest grundläggande det som vi skall lägga pengarna på, inte allt annat trams som vi matas med att vi måste inhandla.

Jag brukar kärna eget smör av gräddde 40%.
1 liter grädde och 1 msk fil får stå i rumstemperatur 1 dygn. Vispa tills det blir gula klumpar. Tvätta smöret i kallt vatten till all Rå-mjölk är borta. Rå-mjölk är den vita vätskan som dom gula klumparna flyter omkring i. Krama och skölj smöret ordentligt. Ju mindre Råmjölk som är kvar i smöret desto bättre. Blanda smöret med 1 msk Rapsolja och 1 msk salt. Oljan gör smöret mer bredbart. Råmjölken ska vara god att göra tex pannkakor på men det är inget jag provat än. Prova olika oljor o olika mängder salt tills du hittar din favorit.

2 gillningar

1L grädde ca 65kr ger 450gr smör
600gr Bregott kostar ca 62kr