Hur preppar du? Om krisen kommer!

Våra politiker har sakta men säkert avskaffat stora delar av vårt lantbruk idag är vi beroende av import. Om vi inte kan importera livsmedel kommer det idag till slut leda till svält, har du någon plan för ett sådant scenario?

4 gillningar

Inte i dagsläget mer än att jag äger lite fysiskt guld hemma som jag hoppas kunna använda till byteshandel på svarta marknaden i ett sådant läge.

tror nog den största och mest värdefulla valutan i första taget blir mat eller materiel för försvar

1 gillning

Guld funkar nog utmärkt så länge det inte är riktig kris med svält och riktig kaos.

2 gillningar

Jag försöker förbereda mig lite var dag genom att jag läser på om det här med småbruk/ självhushåll/ återbruk m.m
Även de gamla metoderna för att kunna driva vårt jordbruk är viktigt att studera. Samt dra nytta av vind/vattenkraftresurserna vi har.

2 gillningar

Jag tror att smått försöka applicera ett överlevandstänk i sin vardag även utan att det är kris är ett bra sätt att vara förberedd på.
Tex att ha en matresurs hemma, eller att lagra vatten.

2 gillningar

När skiten träffar fläkten å de blir kris på riktigt kommer varken guld eller fonder räknas utan då är det reella värden som räknas, mat och spannmål eller fällor för att fånga villt och kunskap om att överleva i vildmarken som räknas

2 gillningar

Mja du har väl en poäng men samtidigt har guld mer eller mindre fungerat i sisådär 5000 år som ett betalningsmedel i både bra och dåliga tider. Nu senast i Kabul när bankerna stängde så kunde de med guld fortsätta handla. Därför rekommenderar jag alla att ha lite guld hemma.

1 gillning

Ja guld har fungerat som valuta länge men de mättar dåligt ändå så när de skiter sig så är potatis ändå ett strå vassare

2 gillningar

Har faktiskt tänkt lite på det här med att vara förberedd om krisen kommer. När Coronahysterin satte i gång rusade ju alla ut och hamstrade toapapper och det var väl i och för sig inte helt fel. Men minns hur mor sade när man var ung och tänkte köpa något som hon kanske tyckte var en onödig teknisk pryl. Köp mat istället, konserver och sånt det är en bättre investering. Tror faktiskt på den idén, helkonserver med fiskbullar, ravioli, kötträtter, soppor, korv, potatis och naturligtvis torrvaror som gryner, makaroner, mjöl, havregryn, risgryn, strösocker, salt, kaffe och liknande som håller sig länge. Helt enkelt vardagens självklarheter men sådant man ofta köper lite efter hand vid behov. Guld är nog bra som någon sa, men det är inte värt mycket när man är hungrig.

2 gillningar

Självklart går mat först när det gäller överlevnad.

Men tänk på att om vi når den punkten att du blir tvingad att ta av dina matreserver, då kommer dina papperspengar sedan länge vara ett substitut för toalettpapper.

1 gillning

Jag ser det som att krisen redan är här och förändrar min vardag ständigt för att vara mer och mer självförsörjande. Jag har alltid haft ett matlager hemma (fick lära mig det som barn) utökar mina kunskaper hela tiden om ätliga växter, svampar, o dyl och lär mig skörda och förvara dessa. Något många glömmer inom prepping är sjukvård! Ett välsorterat hemapotek och kunskap att använda det ser jag som självklart.

Ett tips till de som lagrar vatten ur egen brunn är att tappa upp t ex en kubiktank under våren då brunnen fylls på snabbt, och senare använda det till bevattning av växter och ev djur.

Målet med prepping bör väl vara att kunna leva så normalt som möjligt?

2 gillningar

Preppar mat torrvaror m.m

2 gillningar

Jag har några dunkar med vatten. En 20 lr 30L tror jag har stått sedans 2018 eller 2017. ej smakat på det men blev lite förvånad över att mängden knappast sjunkit mer än högst någon centimeter under dessa år. inte vart så i andra behållare vad jag kommer ihåg. brukar även hamstra upp emot tiotals kg pasta när anden faller på. nån gång har jag fått nytta av de i akut situationer. och då menar jag inte bara när (rumänska?) tiggaren på gatan följer efter och (som om de) vill att jag ska bära ansvaret som hennes man typ. de har aldrig kommit så långt som hem till mig. Där jag haft kartonger med pasta iaf.

mjölkpulver är najs. har så det räcker till tiotals liter där med. tydligen en svensk kvinna som står för den uppfinningen. men det var väl hennes man ändå. Sen tror jag också på att kunskap är guld värt. så försöker lära mig saker om trädgård osv. men är även troende på att Jesus är förmögen att ge oss manna från himmelen, som är det vi behöver. förlita på sin egen förträfflighet är nog som en falsk säkerhet. och kanske tom i klass på tron att myndigheterna vill oss vårat bästa. folkemenskap är knappast att förakta dock. enighet tror jag Jesus som exempel bad till vår Himmelska Fader om precis innan korsfästelsen. och det råkar vara ett ord som i grekiska ska vara “katolsk” tror jag.

och bibliskt, ska det väl visst vara så “att till slut” kommer kungarna - gömda i sin grottor - slänger ut guldet utanför. står något sådant i Uppenbarelseboken. och säkert är det ju så att många av de rika i världen ser “coronakrisen” som renaste guldkossan, och det som de tillber i detta lär knappast hjälpa dem. vi ska be för våra fiender står det också, samt för våra länders ledare. det står inte - mig veterligen - att våra länders ledare gör det bästa i alla situationer per automatik.

jo, ett antal ryggsäckar har jag med. tanken var väl typ att ha en för “hastig bug out” och några till, men har visst råkat länsa dem redan. en får ju förlita sig också på att Herren sänder en ängel att varna en när det är dags. nya led-lampor och solceller kan säkert komma till nytta med. olika oljor också. en nyköpt vattenpump (biltemas duschgrejj) skulle jag säkert ta med också, även om nyttan av den inte är särskild stor säker. men iaf så tömde jag en stor behållare med vatten (vanligt tunna) på en halvtimme genom den, och den laddas genom USB. en släkting påstår sig ha använt en likadan för dush hela sommaren utan en enda laddning. batterier och lödtenn…

dasspapper är lite löjligt, men visst är det jobbigt när det sätter stopp i rören. går liksom inte tänka sig direkt med mossa i röven när man bor i lägenhet i första taget kke. och visst köpte jag också ett x-tra paket när det “var dags” eller dvs vad det nu var som skrämde hela världen…

flertalet knivar har jag också. yxa. bågsågsblad mm. frön. föredrar fylld tank i bilen. samt “känd av polis”.

jo, apropå kunskap så kommer jag möjligen ta med det jag lärt mig ang vinbryggeri ovanför graven. “det blir som på Nohas tid igen” ska ju Jesus sagt. dessutom är det ju i princip rena rånet på systemet, vilket jag tror mig veta att minst en polis håller med om. btw så gillar tydligen vår kung att fiska och Han närmar sig oss rätt som det är. så tråd och nål är inte fel. samt rena kläder, tydligen ska man kunna tvätta mhja hästkastanjblad.

Nåden finns det lagutrymme för.

14Ty palatsen äro övergivna, den folkrika staden ligger öde, Ofelhöjden med vakttornet är förvandlad till grotthålor för evig tid, till en plats, där vildåsnor hava sin fröjd och där hjordar beta –

15detta intill dess att ande från höjden bliver utgjuten över oss. Då skall öknen bliva ett bördigt fält och det bördiga fältet räknas såsom vildmark;

16då skall rätten taga sin boning i öknen och rättfärdigheten bo på det bördiga fältet.

17Och rättfärdighetens frukt skall vara frid och rättfärdighetens vinning vara ro med trygghet till evig tid.

18Och mitt folk skall bo i fridshyddor, i trygga boningar och på säkra viloplatser.

https://biblehub.com/isaiah/32-15.htm