Hur avsluta en rejäl förkylng

Var tionde år ungefär får jag en förkylning som känns som att ha en jude i hals och lungor.

Det har nästan gått två veckor och vätska som kommer ut börjar gå över till grönt.

Då finns det två huvudspår att bli av med det sista. Antingen klema bort förkylningen med varmt te, soffliggande med mera. Men då trivs förkylningen och stannar gärna några extra dagar.

Eller så går man full Arnstad. För mig innebär det idag drygt en timma på terrängcykel i ett fåtal plusgrader och måttligt med kläder så man måste ta i för att hålla värmen.

Fler tips?

En dunderkur i form av en varm kopp drickbart!
Koka upp vatten som du gör till te. Rör ner en sked honung och strö över lite ingefära och kanel. Drick 1-3 koppar. Botar förkylningssymtomen inom 24 timmar, kan ta någon extra dag för ev feber att försvinna.

2 gillningar

Förkylningar är ett gissel som som avslutas bäst genom förebyggande åtgärder. Man bör självklart se till att inte stå direkt i närheten av folk som man hör snörvlar, harklar sig och verkar snuviga. Hostande småbarn är traditionellt väl även kända för att vara smittspridare. Man ska vara noga med sin handtvätt innan man är i ansiktet med fingrarna innan man stoppar mat i munnen eller snyter sig.

Detsamma gäller att man ska vara ren om händerna innan man kanske är i närheten vid sina ögon. När man sen varit ute bland folk på buss eller i butik kan det även vara en bra tanke att skölja eller gurgla halsen med något munvatten eller kanske ha en rågad tesked med salt i ett glas vatten och sedan gurgla sig med, vilket var en rätt vanlig huskur förr.

Det är ju vanligast att man brukar drabbas av i stort ett fåtal förkylningar eller influensor som man inte tycks vara motståndskraftig emot. Man kan ofta redan första dagen känna igen symptom på vilken förkylningstyp som är på gång. Ibland kan man ha ont i halsen i ett par dagar innan förkylning bryter ut eller ger med sig och klingar av. Det kan då handla om en långvarig rackare med feber på väg, men av de omkring 200 arterna av förkylning eller influensa så brukar det oftast vara ett fåtal som man oftast brukar få. I skolmiljö är det inte ovanligt med kanske tre förkylningar varje år.

Känns det som att en influensa är på gång, kan det vara bra att gurgla sig då och då, samt att dricka mycket vätska som kan handla om ordentligt med apelsinjuice så man får ordentligt med naturligt C-vitamin som brukar vara bra rent generellt. Inom sjukvården brukar vila ju vara en stor del av återhämtningsprocessen vid de flesta sjukdomar, så vila är även viktigt. Vädra ut bacillerna fick man höra var viktigt förr så ordentligt med frisk luft utan att bli onödigt nedkyld kan vara bra.

Te med honung som redan har nämnts kan kännas lindrande för halsen. Många brukar också använda någon halstablett med mentol. Det finns ju dyra sådana på apotek, men ofta duger det bra med sådana man köper i vilken matbutik som helst. Om de som var snuviga hade förstånd att stanna hemma någon dag extra och inte i onödan gick ut och nös och hostade och sånt så skulle generellt influensa förekomma mer sällan.

Ett otyg man ofta har sett inom vård och äldreomsorg är att flera går och arbetar hos äldre fast de uppenbart är mycket snuviga, vilket är riktigt dålig stil. Kommer ihåg farsan hur han sade efter att ha fått hemtjänst, har nog aldrig varit så förkyld sedan denna grupp av omsorgsfolk klev in i huset. Hur som helst, i influensatider håll ett lagom avstånd, käka vitaminer och sköt om er.

2 gillningar

Apropå skölja munnen så har jag använd ett medel med jod i, minskar risken för förkylning och influensa med 75 procent. Dock glömde jag flaskan när jag var på resa och köpte en när det redan börjat värka i halsen.

Gurgla halsen med lösning som innehåller jod har i storleksordningen 100 gånger mer skyddande effekt jämfört med att tvätta händerna för att skydda mot influensan. Med den vetskapen blir jag förbannad när FHM och andra proffstyckare bara propagerar för att vi ska skrubba händerna som en tvättbjörn.

Nu efter två veckor är det mest heshet kvar samt lite hosta. Och en jävulsk trötthet, men till helgen borde det gått framåt.

I övrigt uppmanar jag till att ta magnesium, zink, D 3 / K 2 samt nyponpulver.

1 gillning

jag har erfarenhet i både att förnimma om “judar”, samt om demoner i näsan. så är manad att svara.

nu är ju saken sådan att jag varit förkyld under flera år, (snyter mig ff ofta varje morgon iaf), så mina råd kanske inte är de bästa - men ändå är jag tämligen säker på att det blivit bättre - och inte minst det senaste året eller lite längre. som jag förstår och kommer ihåg det är det faktiskt så att from 2019 - där “covidpandemin” började typ, har blivit bättre och bättre. och det är inte sarkasm från min sida övht. dels sörjer jag med världen men har olyckor och elände i närmare hand också, from december 2019 som jag inte tänker gå in på närmare här mer än att det berör dödsfall. ja, faktiskt misstänkt självmord.

iaf, en sak som jag sysslat med de senaste , kanske tre åren, jmf med tidigare, så är det att dricka VIN , och inte alkohol. i Jesus Namn!

det tycker jag är gött. en liter per kväll ibland. och faktiskt så kändes det som om magen mådde bäst efter att jag fermenterat min egna juice, t skillnad från Göran Perssons kärrings skattbetalande.

en vis person lär ha sagt “låt maten vara din medicin, och medicinen vara din mat”

en inte lika vis man kan ha sagt till en självmordskanditat att tvätta händerna, efter att personen visat på sin facebook att han “hängt” med babsan, den där teve-horan. huruvida om jag drack vin den kvällen vet jag inte. men visst är det konst att få truten låst, i Herrens Namn.

när det kommer till munhälsa, så borstar jag tänderna en gång per dygn numera. slutat röka och är nog på hyffsat god väg att sluta med snuseriet med. tandborsten förvarar jag i en glasbehållare med vinäger. snart ska jag flytta härifrån så inte omöjligen att jag tar till mig beroendet att borsta två gånger per dag. lätt att säga när man tappat en tand, kanske. “tandläkarskräck” samt 40+

@ettavgudsbarn123 Det talas ju här om tips mot förkylningar och influensa. Vet att en del brukar rekommendera en ”rejäl” grogg eller en slurk whisky, det kan nog i stunden göra att en förkylning känns mindre jobbig. Men det är inte att rekommendera egentligen. Då det torkar ut kroppen och även belastar levern i onödan. Levern har för övrigt mycket att göra när det handlar om kroppens immunförsvar och mycket annat som är viktigt för ett bra mående.

Är man väldigt ofta förkyld så bör man tänka på sitt leverne när det kommer till onyttiga produkter. Läste just att vin inte skulle handla om alkohol, det är lika felaktigt som att påstå att folköl 2,8 % är alkoholfri. Beroende på vintyp innehåller exempelvis en liter 14-procentigt vin motsvarande 14 cl ren alkohol. Vilket motsvarar mängden alkohol som finns i en halva vodka 40% (35 cl).

Det är lätt att känslomässigt se olika typer av starka drycker ur olika ljus, men kroppen och levern uppfattar alkohol på samma sätt oavsett dryck, och högt dagligt intag riskerar att skada hälsan på flera olika sätt och inte minst immunförsvaret är rätt utsatt. Men det här vet alla och lite fest någon gång i måttlig mängd brukar normalt inte vara skadligt.

Men det bästa för kroppen är nog alkoholfritt ändå. Hur är det man brukar säga, för lite och för mycket skämmer allt och det som är beroendeframkallande och man kanske gillar lite för mycket ska man nog vara extra försiktig med. Har erfarenhet om vin, så ta inte tipset som kritik. Kämpa på och ha det bra.

1 gillning

jag håller med om att alkoholfritt troligen är bäst.

men vin är på ett annat plan, tror jag.

för eftersom om vi går till ordet, alkohol, och dess bakgrund så är det som jag förstår det av arabiskt ursprung. ja, det står faktiskt på wikipedia mfl sajter. och på arabiska ska det ordet betyda SVART PULVER, vilket kan få en att undra varför de i Satans religion Islam, är så strikt emot alkoholanvändning, eller hur??

lite vin är bra för magen, står det i bibeln. samt , har jag för mig, i Ordsproåksboken, typ en förmaning till Konungen, att låta de starka dryckerna (vin?) vara för de med brustna hjärtan. och i NT har vi även Jesus som säger rätt ut att “det kommer bli som på Noah’s tid igen” och vad var det Noah gjorde då, så fort han fann ett bördigt land, om inte att anlägga en vingård?

kul grejj, men faktum är att en gumma jag fått kontakt med det senaste, visade mig sin trädgård där hon bevarat en vindruvsplanta som hon låtit vara drygt 20 år eller mer, och det såg ut som ogräs verkligen, växte upp , ned och åt alla sidor, och vände man på bladen fanns klasar av vindruvor, sent på hösten och i gbg-trakten!

sen är det såklart viktigt att vi inte begår samlag med våra döttrar eller i övrigt smutsar ned den heliga äktenskapsbädden. ett steg i taget och i Jesus Namn!

tack för tipsen iaf. de tas tacksamt emot

På tal om gurgla munvatten så använde min morfar Vademecum och var inte förkyld en dag på 20 år. Jag gjorde samma sak ett par år och fick aldrig luftvägsinfektioner!

1 gillning