Hugo Alfvén - Midsommarvaka

Läs hela artikeln på Nordfront: Hugo Alfvén – Midsommarvaka

Musik • Denna vecka presenterar Nordfront musikstycket ”Midsommarvaka” av tonsättaren Hugo Alfvén.

Det känns stort att ha en sådan fantastisk kompositör i vårt nordiska kulturella landskap. Nog finns det vissa som vill få oss vita nordbor att tro att, allt har kommit hit utifrån och att det enda som vi svenskar har att vara stolta över är sådant som vi själva inte har skapat. Den som då musikaliskt inte minst går på en andlig upptäcktsfärd i Hugo Alfvéns underbara musikaliska värld, får då bevis på att man ska vara stolt över sitt nordiska ursprung. Midsommarvaka är en del av vår svenska folksjäl och en av hans allra största och vackraste kompositioner. Har just nu i denna midsommartid än en gång lyssnat på hans verk och säger endast lite försynt, tack för den känsla av sommar som på ett litet djupare plan väl genom kompositörens musikaliska känsla har gett oss alla lite mer livsluft för att orka med den tid som väl närmar sig genom höst, och den vinter som alltid måste komma för att sluta den eviga cirkel som alltid i en naturlig känsla av andakt ständigt går sin gilla gång.

Jag är själv inte särskilt påläst på Svenska kompositörer…
Men nog tusan kände jag igen musiken. Trevligt med klassiskt musik
för en som oftast lyssnar på Onkel eller Metal konstant.

Däremot vet jag eller känner till Wagner, och andra kompositörer när
jag hör dem. Så helt född i farstun är jag ej.

Mer sådant. Och en annan sak. Vore bra att att se ett sälj/köp/uthyres-forum
där vi nationella kan sälja, hyra ut, köpa från likasinnande. Forum finns redan,
men en avsedd plats på internätet. Där kanske ni skulle kunna tjäna en slant?

Bara en idé jag hade.

Jag kan rekommendera en annan svensk tonsättare, som jag upptäckt på senare tid, nämligen Ture Rangström.

Det är särskilt den första satsen som blev känd i Tyskland som schlager. Men det var bedrägeri. Det fanns två plagiat, ett i USA och ett i Schweiz med kompositören Artur Beul. Alfvén stämde båda två. Amerikaner betalde slutligen, men det schweiziskt-tyska företaget lär ha rederat allt. Men så är inte fallet. På den fölgande schlagern “Schwedenmädel” står fortfarande schweizaren Artur Beul som kompositör (composer). Fy skäms!