Frikorps Danmark - Legionærsangen

Läs hela artikeln på Nordfront: Frikorps Danmark – Legionærsangen

Musik • Den vecka presenterar Nordfront låten Legionærsangen, som sjöngs av den danska frikåren.

Ursäkta på förhand om jag inte kommenterar veckans låt, men jag hoppas det inte gör något.
Jag såg att Bolt Thrower presenterats som och med veckans låt för några år sedan, men deras musik/texter kan inte rekommenderas nog tycker jag, speciellt idag, när krigshetsen är påtagligare för oss alla mer än någonsin förr. En stormakt fällde bomber i vårt land för bara några dagar sedan, i övningssyfte förvisso, sägs det i alla fall, men ändå…

Jag är inte mycket för att lyssna på låttexter, men med Bolt Thrower är det nåt speciellt. Bara vördnaden och högaktningen man fylls med för alla de människor som offrat sina liv för kampen, för deras otroliga mod, heder och stolthet. Om man ens hade ett uns av det alltså. Det finns inget band som visar en sådan respekt och vördnad för krigens alla offer som Bolt Thrower. Deras så vackra krigstexter om det hemskaste av allt, det otroligt vackra engelska språket likaså med ett av världens bästa band. Bolt Thrower inger respekt, mod och stolthet, och jag tycker hopp till trots, för allas vår kamp och så speciellt för de som gett sina liv för den. Deras liv har inte varit förgäves, de kommer aldrig glömmas.

Sista stycket av texten på For Victory går så här:

They shall not grow old. As we that are left grow old. Age shall not weary them. Nor the years condemn. At going down of the sun. And in the morning. We will remember them. We will remember them.