Finland nobbar "Gripen" - köper amerikanska stridsflyg

Läs hela artikeln på Nordfront: Finland nobbar "Gripen" - köper amerikanska stridsflyg

Sverige går miste om största vapenaffären hittills • Väljer F-35-plan istället.

Hundra miljarder mindre att gödsla på rasfrämlingar och massinvandring. Snopet va, regeringen?

2 gillningar

När Norge skull köpa Jas så fick inte JAS:en exporttillstånd av en amerikansk del som satt i radarn. Det är nog en lika dan affär här.

1 gillning

Jag förstår finländarna delvis. JAS står för Jakt Attack Span. Det är ett fantastiskt flygplan utvecklat av och tillverkat av Sverige. Men det är ett förlegat koncept. Dagens stridsflygplan jagar, spanar och attackerar inte varandra, de är flygande dödsmaskiner som kan utradera en mindre finsk stad - tio stycken kan utradera hela Helsingfors.

Men varför inte köpa ryska stridsflygplan som är skyhögt mycket bättre än det problemtyngda amerikanska F35? Natolandet Turkiet har deltagit i utvecklandet av F35 men fick sparken av NATO sedan Turkiet köpte in det ryska luftförsvarssystemet S-400.

På tal om luftförsvar så har Sverige köpt det föråldrade och svindyra amerikanska systemet Patriot - ett luftförsvarssystem som är sämre än det gamla sovjetiska S-200. S-200 sköt ner USA´s mest avancerade “osynliga” stealth-flygplan" under terrorbombningarna av Serbiens civilbefolkning 1999.

Patriot, som Sverige köpt in till ett mycket kraftigt överpris är direktstyrt från Israel och vid en eventuell krigssituation är det judarna i Tel Aviv som avgör vilka inkommande flygplan och missiler vi får rätt att försöka försvara oss emot.

Här är lite reklam för det vida överlägsna ryska 5:te generationens stridsflygplan SU-57 som det dysfuntionella F35 kommer att möta.

F35 är ett gigantiskt fiasko, både vad gäller kostnad och funktionalitet. För den astronomiska summan 1,6 triljoner dollar har man skapat ett flygplan där de mest primära funktionerna, bla kanonen, som ska fungera som självförsvar i luftstrider och för att förgöra mindre mål som stridsvagnar och andra befästningar på marken inte fungerar. Ungefär så här mycket är det i svenska kronor 10 000 000 000 000 000 000. Den svenska statsbudgeten är ca 1 200 000 000 000 kronor.

Prestandamässigt ligger det långt under den ryska konkurrenten SU-57 som visade framfötterna i Syrien där Ryssland tillintetgjorde den Israel-Saudi-Amerikanska “oppositionen” IS (Islamiska Staten).

Ja, jag har läst att F-35 är svindyrt och problemtyngt. Någonting är det dock som får diverse andra länder att köpa planet.

Personligen gillar jag emellertid att fienden slösar bort resurser i onödan. En batalj mellan USA och Kina skulle jag inte heller tacka nej till.

1 gillning

Det som får andra länder att köpa USA´s skräp är att USA inför hårda sanktioner mot dem som vägrar, som med Nordstream 2.

Det är väl reservplanen att fjärrstyra tekniskt från Israel. Mycket enklare att beordra våra folkförädare hur de ska agera.

1 gillning