Fantastiskt projekt för att rädda Danmarks insekter

Läs hela artikeln på Nordfront: Fantastiskt projekt för att rädda Danmarks insekter

Frank Erichsen leder programmet “Ge oss naturen tillbaka” • Ska rädda landets hotade insekter.

Uppmärksammas i programserien följande orsak till insekternas svåra tillvaro?: Mobilstrålning bidrar till insektsdöden - Strålskyddsstiftelsen

Jag gillar hans program, även fast han har 2st anställda på gården. Han skulle inte överleva på gården utan TV.
Smart skallarna i USA sprutade insektsgift på sina miltals odlingar och frågade sig, varför dör bina? I staden New York överlevde bina utan problem, med alla avgaser och inget insektsgift.
Det går ett program på TV 4:a. Jordbruk mitt i staden. Givetvis hittar dom 2 bögar, en invadrar familj och en svensk. Annars tror jag på den idén. Ha folk som kan odling och djur och hjälp folk att komma igång och strunta i lilljuden så mycket som möjligt.

1 gillning

Uppskattar bonderövens program. En renässansmänniska. Vi har upptäckt att när vi låtit bli att klippa gräset på vissa områden samt låtit nässlorna få sin plats i trädgården har nässel/amiralfjärilarna ökat samt att paddorna kommit tillbaka.

1 gillning

Det jag har märkt runt där jag bor i storstaden är att de nitiskt använder olika maskiner som grästrimmer, gräsklippare och det värsta oljudet - lövblåsaren. Jag har också noterat att dessa används ofta på sommaren. Varför? Det finns ju ingen chans att t ex klöver, maskrosor och andra livgivande växter kan frodas och ge liv åt insekterna. Den miljöpolitik man för är fullständigt missriktad.

1 gillning

Om Mp och Klimat-Greta vill skaffa sig en någorlunda trovärdighet så bör de gå ut och avskaffa alla åkgräsklippare innan de avskaffar fossilbilar och den svenska landsbygden.

Vid ett tillfälle i mitt liv hade jag inte bara en åkgräsklippare, utan 2 st som jag terroriserade mina marker med, men det är längesen nu tack och lov.

Åkgräsklippare, som numera är utrustade med fyrtaktsmotorer som är något miljövänligare än tvåtaktsmotorer släpper ut enorma mängder avgaser. Jag anser att man inte ska hålla sig med större gräsmattor än vad man kan underhålla med en gammaldags hederlig handjagare, så mår både naturen och gräsmattsägaren bättre.

Naturen har länge bara exploaterats utan tanke. Det har inte minst på senare år skett på grund av regler från EU som styrt jordbruket åt ett håll för att maximera vinst och det har inneburit likriktning och stordrift i industriell skala. Det att fjärilar av många olika arter och även bin har minskat i så stor omfattning handlar nog inte främst om att gräsmattor i central bebyggelse är den största boven faktiskt. När man spolar tillbaka bandet historiskt och tittar på varför det såg helt annorlunda ut på exempelvis 1920-1930-talet så förklaras i stort mycket av jordbrukens stordrift där belastande konstgödsel och insektsgift har slagit sönder mycket av naturens normala ekosystem.

När det gäller städer och grönytor så ligger det en hel del i att gräsklippning ofta går till överdrift och att det klipps alldeles för ofta så att vilda inhemska växter som kan vara nog så trevliga och nyttiga inte får stå kvar någon längre stund. Men det beror ju på att många helt enkelt inte vill att exempelvis maskrosor eller invasiva arter ska spridas helt okontrollerat. Men det finns en del att göra om man vill minska omfattningen av stora och ofta trista platta plana gräsmattor. Man kan som i storstäder utomlands tänka lite i termer om att det går att odla nyttoväxter i staden som är ätbara. Det kan vara olika grönsaker, bärbuskar och mindre fruktträd som är utmärkta för att skapa trevliga trädgårdar i miniatyr. Det går som de tänker i programmet att ha någon del av en tomt med små öar med lite vilda inhemska växter och blommor.

Det att många önskar hålla gräs kortklippt beror ofta på att en del har varit oroliga för exempelvis risken för att högt gräs kan vara inbjudande för exempelvis skadedjur som ”mördarsniglar” som kan gå hårt åt trädgårdar. Men det har även ofta handlat om att hålla för människan skadliga djur som orm borta. Men visst, det går ju att lämna vissa ytor som små öar där gräset tillåts växa i höjd så att exempelvis fjärilar får ett hem, vilket de numera har rätt svårt att finna i naturen kring husknuten. Men det största arbetet för att återställa balansen i naturen handlar nog som sagt egentligen om att ta en närmare titt på problemen inom det moderna jordbruket. Det är väl där viktigt att tänka på hur det odlas och helt undvika sådant som genmanipulerade grödor och satsa på naturliga arter.

Det första avsnittets inledning av det danska programmet om att göra något positivt för insekterna hade starka vibbar från tidigt 1970-tal och den tidens flower-powerrörelse, när det handlade om att i princip ta sig tillbaka till den förlorade naturen. Det var lite lustigt att se deltagarnas miner när de skulle odla sådant som klassades som ogräs. Politiskt sett kan man kanske ana sig till undertoner om att det ska ses som naturligt att vara öppen för mångkultur. Programserien kan säkert bli intressant om inte allt bara flyter ut i något politiskt korrekt propagerande om klimathotet och antinationellt flum som i sig endast brukar mynna ut i att nordiska skattebetalare ska betala en massa miljoner i forskningsanslag via skattsedeln till självutnämnda experter med ofta dunkla syften. Det ska bli intressant i alla fall att se i vilken riktning programserien går.

Nässlor gör man nässelsoppa på. Extremt nyttigt och jättegott! Hackade nässlor kokas med buljongtärning, smör, grädde, vitpeppar, gräslök, salt och reds med mjöl till önskad konsistens.

Servera med hårdkokta ägg och ostsmörgås med ansjovis och ett stort glas mjölk.

Nässlorna ska du plocka på våren när de är små. Plocka rubbet och frys in så har du även resten av året.

1 gillning

Tack för receptet :slight_smile: