EU godkänner överfiske - trots hård kritik

Läs hela artikeln på Nordfront: EU godkänner överfiske - trots hård kritik

Beslutet kritiseras hårt av miljöorganisationer • “Politikerna kammar industrilobbyister medhårs”.

Jag är kompis med en kille som har en släkt som ägt en stor ö sedan 1869. På 60 talet fans det mycket mer fisk. Jag tror inte det beror på miljö gifter. Troligtvis starka båt motorer som skickar chockvågor långt ner och skrämmer fisken. På 60 talet var en motor på 65 hk en stor motor, idag en liten. Skärgårds befolkningen brukar inte vara arga på sport fiskare, men på dom stora trålarna som dammsuger sjön.
Kjell och Sune, är två gamla fiskare som bor på en ö. Dom la i 2km nät och fick 5 flundror. Dom har en stor skarv koloni, på en ö i närheten . Skarvarna är en invasiv art.

Fem flundror, det var inte mycket på så stort nät alltså. Då har det fiskats hårt och beståndet måste få en rejäl återhämtningsperiod. Inga miljögifter tros det, men det finns så mycket gifter numera som inte syns direkt och lagras i fiskar som stör reproduktionen. Förresten, bara när det gäller sportbåtar om somrarna så släpper ju sådana ut en hel del olja i vattnen, man märker det inte minst om man någon gång tar sig en simtur, ibland ser man hur det ligger en tunn oljefilm på vattenytan och det lär väl inte vara direkt hälsosamt för fiskbeståndet kan man tro. Men här är nog även skarven en stor bov som det behöver tas itu med lite kanske…

Tvåtaktare släppte ut både olja och bensin.
4 taktarte är mer miljövänliga. Min kompis har i dag 3st örnbon på sin ö. Det är mycket bättre än på 60 talet med PCB och kvicksilver

Trålfiske vattenscouter borde förbjudas.

Ska EU fortsätta vara en humanismens högborg så måste allt invällande humankapital i form av ngrr och araber HA MAT!!! :hot_face: - hur ska de annars få kraft att berika våra insomnade och utdöende samhällen där Britt-Marie 45 år har suttit och möglat i fikarummet på sin arbetsplats i 20 år utan att göra något som helst nyttigt, medan berikande högpigmenterad arbetskraft väntar på att ta hennes plats - som den utvalda CUF-ordföranden Réka Tolnai uttryckte det (ungefär) häromsistens.

Dom sa på SVT att danska trålare tar upp strömming i Norrland och gör foder av det. Det borde förbjudas.
Karpar i usa är det enda som borde vara tillåtet att göra fiskmjöl av. Det går för det mesta till höns foder.