Dieselpriset klart över 20 kronor litern

Läs hela artikeln på Nordfront: Dieselpriset klart över 20 kronor litern

Efter regeringens nyårspresent • Nu drivs priset upp ytterligare då råoljepriset ökat.

En anledning till höga oljepriser är, att judar håller på att handlar med olja.

När man betraktar hur de styrande patrasket sköter landet i stort som i smått, verkar det som att de längtar efter en folklig revolution utan pardon.

Det var någon bimbo inom det politiska etablissemanget som apropå de skenande diesel- och bensinpriserna som sa till landsortsbor med långa resvägar: Det är bara att köpa en elbil så slipper ni de skyhöga priserna.

Jag har försökt mig på en liten kalkyl hur det skulle se ut om folk på landsbygden skulle överge sin fossilbil till förmån för en “hållbar elbil”.

Den minsta och billigaste Tesla kostar från 559 900:-

Medelpriset för en bättre begagnad fossilbil i samma storleksklass ligger på ca 100 000:-

Nettopriset för en ny Tesla vid inbyte av fossilbilen blir 449 900:-

Bensinpriset ligger idag på ca 18:-/liter och har ett energiinnehåll på 9 kWh. Fossilbilens verkningsgrad ligger på ca 50% vintertid då mycket av kylarvärmen tas till vara för att värma kupén och hålla rutorna imm- och isfria.

För 18:-/liter bensin får man alltså 4,5 effektiva kWh = 4:-/kWh

Teslans verkningsgrad vintertid kan antas ligga på ca 80% eftersom en stor del av batterikapaciteten går åt till att värma kupén och hålla rutorna imm- och isfria.

Just nu kostar det 3,50 till 9 kronor per kilowattimme att ladda vid elstolpar. Kan man ladda hemma kan man komma undan med 3:-/kWh. Medelpriset blir 5,17:-/kWh. Korrigerat för verkningsgraden blir priset 6,46:-/kWh.

Är man så lyckligt lottad att man har en rik släkting som kan snyta 449 900:- ur näsan åt en som ett förtida arv så kostar det ändå 50% mer att köra Teslan vintertid. Sommartid, i alla fall om man bor i Norrland, kan man komma undan billigare.