✞ ✞ ✞ D j ä v u l e n --- s t r a t e g i e r ✞ ✞ ✞

vad kan fienden tänkas göra innan hel-vetet pågår i full fart i ens avlånga land?

jag kan tänka mig;

1: gör folket sjukt
kanske genom att förblinda dem i synd (porr, droger, falska profeters (greta+astrid lindgrens) gegga?, främmande köttinblandning inkl inavel osv)
men även genom att lura folket så hårt att de tror gift är medicin.
btw så misstänker jag att vi fick två världskrig som följd genom att
folket delades upp i två trupper (sjuka/friska - fysiskt) och att de
anklagade varandra hit och dit om vem som bar ansvaret

2: avancera trupperna så långt in i landet som möjligt medelst spejare och trojanska hästar, “terror celler” osv.

3: måla upp sanningen som om det vore det falska (därmed inte att jag menar att vi bör lita på folk som påstår sig sitta inne på den, indirekt eller direkt)

har ni fler?

edit, faktiskt lite förvånad att det blev en post. men kul grejj
edit2, kke det är vettigast att söka Jesus ändå
edit3, nu är kl över sju på morgonen. det funkar att göra eget vin.
som på noha’s tid står det visst i den goda boken.

Djävulens strategier, det låter att kunna bli ett omfattande ämne. Mycket har ju redan räknats upp, men det finns nog oändligt mycket mer att säga. Samtidigt när det gäller en kristen tro och vad djävulen eller Satan som är Gud och Jesus direkta motpol så är väl strategier i mångt och mycket redan kända. Det hela går ut på att mänskligheten och människans själ ska gå förlorad. För varje enskild människa utsätts hela tiden för djävulens strategier som kan vara uppenbara eller subtila. När det gäller dagliga situationer har man ofta möjlighet att välja mellan gott eller ont. Det är rätt sällan man tänker på varför man beter sig på ett specifikt sätt, men gör man det så finns det ofta val. Det kan handla om hur man tänker eller väljer att känna inför olika saker och ting. Djävulen vill i princip tvärt emot vad Gud och Jesus vill. Mörkrets makt vill ständigt totalt lura den enskilde.

Man skulle lite filosofiskt sett kanske kunna säga att Gud och Djävulen sitter och spelar ett spel om vem som kan samla flest själar på kortaste tid. Människan ställs hela tiden inför olika uppgifter som måste lösas på något sätt som innefattar inte så sällan att välja väg. Tanken i den riktningen är långt ifrån ny, schackspel om en människas själ togs ju till och med upp i filmen det Sjunde inseglet. De flesta som inte är hundraprocentiga psykopater har ett samvete som ungefär säger vad som är gott och ont att göra mot andra. Människan tycks från födseln oftast liksom vara förprogrammerad med en rent instinktiv reflexmässig känsla för hur man får eller, ska bete sig mot andra människor. Sedan får så klart föräldrar sedan ofta korrigera en hel del oönskat beteende via uppfostran.

Djävulens strategier för att bryta ned människor sker på flera plan, i det stora för att så split mellan folkgrupper via inte minst alla olika religioner som gör att människor ofta har krigat för att bevisa vem som är godast och har rätt religion. När det gäller ett enskilt land har strategin länge varit att skapa oreda genom att ett land ska styras genom en helt fragmenterad liberalt förvirrad regering. Djävulen har genom att placera och använda sig av exempelvis en enda liten ekonomiskt stark minoritetsgrupp i och bakom det synliga styret i flera länder lyckats skapa allmänt kaos i världen. Den enskilde människan tror ofta att han eller hon bestämmer helt fritt över sina egna val, till viss del är det så. Men mycket är inlärda tankar från inte minst felaktig skolning, vilket också är en av djävulens alla strategier. Det att lära människan saker som är fel och emot naturens ordning.

Det går att räkna upp en lång lista med många kända strategier som den onde har i verktygslådan. Bibeln berättar om specifika budord som ska följas, den som inte gör så fullt ut är då ett offer för djävulens strategi att få människan att tro att det inte spelar någon roll om man struntar i Guds ord. Mörkrets makt och ständiga kamp för att krossa den enskildes tro på sig själv, familj, folk, land och i förlängningen på att det finns en Gud och att hans son Jesus Kristus dog och uppstod för att den som tror på honom ska kunna få ett evigt andligt liv. Djävulens strategier är något som fler borde tänka på, men kanske ännu mer på vad Gud och Jesus har som strategi och plan för människan. Hoppas att inlägget hade något att ge till tankar om aktuellt ämne.

1 gillning

filosofiskt säkert, men det är väl inte för inte som det varnas emot människofilosofier i den heliga bibeln. menar inte att det är fel att tänka eller meditera på Guds Ord, men jag har svårt att tro att Jesus spelar spel med Djävulen om sin skapelse. Han lär nog använda Satan så som det passar Honom helt enkelt.

har dessutom personlig erfarenhet i detta, barnsligt må tyckas. men då jag låg inlagd medelst LPT under flera månaders tid 2013, och du kan säkert föreställa dig om att det var märkliga tider - för mig jmf med innan och så, så brukade jag spela schack på “ledigtiden” (som om det fanns så mycket annat) med personal och “patienter”. en dag så satt jag där vid shackbordet ensam, vet inte om det var så att någon annan var inbjuden men fick förhinder, men jag satt där iaf “ensam”, så jag fick för mig att typ spela då med shack med “gubben i huvvet” (som jag visste fanns), och gjorde första draget. sen fortsatte det. och vill inte mena att det var nån röst utanför min kropp som sade vilket drag som skulle ske från “fiendens” sida, men jag tror jag fortsatte en stund. och lade ingen notis om alls om “vem som vann” heller bör tilläggas, som jag kommer ihåg det. men något som är jag är väldigt säker på är att jag nästa morgon, vid 7-kaffet tror jag, läste GP eller whatever, och så i seriekolumnerna så fick jag se en insändarbild eller om det var “komedibilden för dagen” typ som brukar finnas, och så är det som om lie-mannen spelar shack med en människa. jag rev ut den bilden och sparade i min plånbok. den ligger nog här någonstans också. men GP har väl arkiv online också, om nån får för sig att verifiera.

ja, djävulska grejjer bör en nog vara mycket uppmärksam på. den står där bakom de ovälsignade dörrarna tror jag. sov över hos en tjej när jag inte ens var 7 år, och som sagt “gick ner till hennes källare” och det, oavsett om det var hennes brorsa eller självaste Djävulen som visade sig, ser jag som en stor varning från HERREN till mig.