Bombminnen från Tyskland

Läs hela artikeln på Nordfront: Bombminnen från Tyskland

Insändare om upplevelsen av att se sin stad bombas • Vera Oredsson minns de allierades bombningar av Berlin.

Bra skrivet - man "känner " verkligen hur ni hade det ! Heja Vera !

1 gillning

Jag kom ihåg hos min mormor å morfar i Helenelund, Sollentuna att dom skulle dra ner rullgardinen när det kom flygplan under kriget.
En bra verklighets berättelse från förr. Tack Vera.

1 gillning

Det är inte många människor som har krigs erfarenhet i Sverige. Svenskar vet inte vad krig är. Men det är hemskt för befolkningen i dag. Churchill hade en jude som utvecklade bomb planen. Frederick Lindemann.

1 gillning

Ett kort PS: Ortsgruppsmån i medelåldern i sina granna uniformer kan ev. jämföras med våra invalda kommunalgubbar De SA män vid hemmafronten var aktiva i alla möjliga sammanhang med snöröjning på vintern, gatustädning, skyddsvakter, släckningsarbeten, hjälpsamma i allmänhet. Det var dessa som ändå gjorde livet något sånär “vanligt liv”" för civilbefolkningen. Deras bruna uniformer blev grågröna som militärens. Att de inte blev inkallade till fronten berodde på deras nödvändiga behov av inrikes fungerande utveckling. Uppfinnare, läkare, ingenjörer, osv. som utom sina befattningar arbetade frivilligt vid kriser . m. m. Inga judehatande busar som motståndarna vill göra dem till!! Efter “demokratisegern” blev dessa i många år bestraffade med yrkesförbud och anvisad till livsfarliga röjningsarbeten. ( 6 år för min far (Dip ing. och teknisk uppfinnare inom järnvägen) med skorstensrenoveringar, tyckte dock att han gjorde nytta i uppbyggnadsarbetet.)

4 gillningar

Mycket gripande och intressant läsning Vera. Jag hoppas att vi kan mötas nån gång på någon NMR-tillställning där jag kan köpa ett exemplar av din bok “När flaggstängerna blommade” direkt ur din hand.

Jag har tillbringat större delen av min ungdom i BRD och träffat många äldre människor som genomgått krigets fasor och de allierades krigsförbrytelser, men det grämer mig att jag var så omedveten på den tiden att jag inte kunde ställa de rätta frågorna och få till en givande kommunikation med dessa levande historieböcker.

Fast en hel del har jag fått höra direkt “ur hästens mun” som har hjälpt mig att forma min världsbild, som bara blir bekräftad för varje dag som går.

1 gillning

Jag själv har den mjuka boken sen en del år tillbaka.

1 gillning

CNC-mannen, Churchill totalalkad hotade med att fälla antraxbomber över Tyskland. Är man galen så är man. Jag fick se en video där David Irving föreläsning om just detta. Tack Ceasar- Aurelius Ulpius för detta. Tyvärr lyckas jag inte dela den här.Men den kanske finns någonstans.

2 gillningar

Hej Vera, Tack för din berättelse om vad folkgemenskap handlar om när det verkligen gäller. Inspiration till nya tag i dagens lömska krig på alla plan mot vårt vita folk behövs verkligen. Kämpa på!

1 gillning

Det är mer än skamligt att Winston Churchill inte ställts inför krigsrätt och domstol för sitt fruktansvärda krigsbrott att bomba ihjäl miljoner barn, gamla och kvinnor i Tyskland.
Och alla författare, politiker och journalister kniper käft. Förbannade falska hycklare.

2 gillningar